CSR og ansvarlighed
Vi arbejder og har arbejdet med:
Fødevarebanken:
Vi var med fra starten i 2010, hvor vi donerede overskudsvarer som nogle af de første i København. Vi stillede også kølebil og kølelager til rådighed, som gjorde det muligt for dem at samle sammen fra øvrige grossister og uddele til brugerne. Vi var også med til at sikre, at alt blev registreret, så alle fødevareregler kunne overholdes. I dag leverer vi overskudsvarer til Fødevarebanken og andre NGO’er gennem DGFS.
Emballage:
HKI Ost ejer PL brandet Hedeagergaard, og vi sikrede, at der aldrig kom plastskruelåg på mælkekartonerne.
I dag arbejder vi med reduktion af emballage gennem mindre distribution af luft, bedre udnyttelse af paller og reduceret brug af plast til forpakning. Vores papkasser er lette og genanvendelige. Til æg har vi genbrugsbakker af hård plast, og i samarbejde med en leverandør har vi fjernet filmen af 30-styks bakker.
Derudover kører vi med mælk fra Søtofte Gårdmejeri, som er en emballagefri vare.
Socialt engagement:
HKI har ofte rekrutteret medarbejdere gennem arbejdsformidling og kommunal rekruttering for udsatte eller med særlige vilkår. Vi værdsætter socialt engagement og støtter lokale og enkeltstående sociale arrangementer gennem donation af varer.
Leverandører og samarbejde
HKI var først i foodservice med økologi i 2000 i samarbejde med Naturmælk. Vi fik hurtigt et bredt sortiment, der dækkede køkkenernes behov. Vi har i vidt omfang opbygget vores ekspertise gennem samarbejde med leverandører i ind- og udland. Specielt gennem samarbejde med små producenter har vi opbygget viden og støttet diversitet gennem handel og samarbejde. Gennem nørderi og dyrkning af nicher har vi som grossist skabt marked for små og mindre producenter hos forbrugere og professionelle køkkener.
Produkter og bæredygtighed:
Vi er bevidste om at produktion af animalske fødevarer ikke er problemfrit. Der er mange modsætninger, og når vi har leverandører, som bliver ramt på deres positive holdninger til dyrevelfærd så bakker vi dem op, også selv om det betyder højere priser. Et eksempel er, at der over en årrække er avlet malkekøer, hvor der er lagt væk på sundhed og trivsel frem for en høj ydelse. De nye regler, som er på vej med en afgift pr. ko, vil ramme producenter, som stadig vil respektere koens naturlige ydelse for et sundere dyr med en længere levetid. Her vil vi bakke op og sælge produkterne til den pris, det koster at producere i stedet for at presse dyrene.
Vi ser også ind i en fremtid med masser af plantebaserede alternativer, og her arbejder vi aktivt i netværk og med iværksættere for at få de rigtige, sunde, bæredygtige og velsmagende produkter frem til forbrugerne.
For yderligere spørgsmål eller rådgivning kontakt venligst:
Zainab Chahrour Ryttersgaard, CSR Projektleder i Dagrofa Foodservice
E-mail: zio@dgfs.dk Mob.:+45 30452803